Trans Alp pyöräilyseikkailu Alppien yli
Kun Solvallan alpit alkavat tuntua tasamaalta, on aika siirtyä ajelemaan oikeille Alpeille. Trans Alp Cycling on Adventure Partnersin organisoima noin viikon mittainen etappiajo. Reitti vaihtelee vuosittain. Tarkoituksena on sisällyttää siihen mahdollisimman monta tuttua ja tuntematonta klassikkonousua. Kaikki ylimääräinen kama kulkee perässä auton kyydissä, joten pyöräilijän ei tarvitse keskittyä mihinkään muuhun kuin ajamisesta nauttimiseen.
Päiväetapit ovat noin 100 km:n luokkaa ja aikaa on käytettävissä aina koko päivä yhdessä nautitun aamiaisen jälkeen. Tasamaat ajellaan yhdessä. Ylä- ja alamäissä vauhti on vapaa. Etapin jälkeen hotellissa on saatavilla pastaa ja myöhemmin tankataan kunnolla seuraavaa päivää varten illallisen ääressä.
Adventure Partners Transalp Cycling vol 7 – ALMA20
Ilmoittaudu mukaan verkkokaupassa
Hinta:
Matka 1650 € sisältäen:
– majoitukset
– ruokailut hotelleissa (aamiainen, illallinen ja pastaa ajopäivän jälkeen aina kun saadaan järjestymään)
– huoltoautojen palvelut
– 1 kpl Adventure Partnersin ajopaidan, lisäpaidat 50 € per kpl
Lisäpalveluna pyörälaukkujen kuljetus Hki-Nizza-Hki on 100 € per laukku
Maksamalla varausmaksun 300 € verkkokaupassa saat paikan retkelle varattua. Loppumaksu laskutetaan 60 pv ennen matkaa.
Tiedustelut outofoffice@adventurepartners.fi
Transalp-pyöräily ajetaan vuonna 2021 Meri-Alppien (Alpes Maritimes) maisemissa. Aloituspaikka on Menton ja sinne kokoonnumme lauantaina 4.9.2021. Matka päättyy sunnuntaina 12.9.2020 Antibesissa. Pyöräilypäiviä sisältyy matkalle 7. Tällä kertaa siirrymme ensin Italian puolelle ajamaan ennen palaamista takaisin Ranskaan. Matkan kokokohtia tulevat olemaan Fauniera ja Agnello Italian puolella, Barcelonnetten lähimäet ja Verdon Gorgesin rotkotiet.
Reiteillä on optioita päivän kunnon mukaan. Majapaikkoina toimivat Menton (1 yö), Cuneo (2 yötä), Barcelonnette (2 yötä), Saint-André-les-Alpes (2 yötä) ja Antibes (1 yö). Alustavien päiväetappien yhteispituus on 980 km ja nousumetrejä on arviolta reilu 21000.
Menton 4.9-5.9.2021
Lähin lentokenttä on Nizza. Kentältä pääsee Mentoniin kätevästi bussilla tai raitiovaunu/juna yhdistelmällä. Matkaan kuluu aikaa välineestä riippuen 40 minuutista reiluun tuntiin. Jos saapuu ajoissa lauantaina Mentoniin, ehtii hyvin ajaa Col de la Madonen. Mentonissa vietämme yhden yön ja sen jälkeen aloitamme varsinaisen pyöräilyosuuden. Suuntaamme Italian puolelle Cuneoon kolmen nousun kautta. Nousut ovat numeroiden valossa varsin maltillisia: Col du Castillon (15 km, 4,6 %), Col de Brouis (13 km 4%) ja Col de Tende (29 km, 3,4%). Col de Tende on vanha suolatie ja sen viimeiset kilometrit ovat hiekkatieserpentiiniä. Lasku alas on kuitenkin päällystettyä tietä. Hiekkaosuus voidaan ohittaa kuljettamalla pyörät autolla tunnelin läpi Italian puolelle. Päivälle tulee pituutta 120 km ja nousumetrejä 2888.
Cuneo 5.9-7.9.2021
Cuneossa vietämme kaksi yötä. Seuraavana ajopäivänä ajamme upean Col de Faunieran (25 km, 7%). Faunieralle pääsee useasta suunnasta. Ajamme ylös Demontesta ja laskemme alas Pradievesiin. Ennen Faunieraa on mahdollista ajaa Madonna dell Colletto (5,7 km, 9,4%) ja paluumatkalla Piatta Soprana (4,9 km, 9,5%). Fauniera on ajettu Giro d’Italiassa vain kertaalleen vuonna 1999 ja silloin paras oli Marco Pantani. Reitin pituus on 122 km ja nousumetrejä tulee 3100.
Seuraavana päivänä suuntaamme takaisin Ranskan puolelle ja päädymme Barcelonnetteen. Reittivaihtoehtoja on kaksi. Näistä pidempi kulkee Colle dell’Agnellon (22 km, 6,5%) ja Col de Varsin (19 km 5,7%) kautta. Agnellon korkein kohta on 2744 m. Tälle reitille tulee pituutta 172 km ja nousumetrejä 4000. Lyhyempi reitti kulkee Colle della Maddalenan (18 km, 4,1 %) kautta. Pituutta tällä reitillä on 103 km ja nousua reilu 1700 m.
Barcelonnette 7.9-9.9.2021
Barcelonnetten ympärillä on varsin paljon ajettavia mäkiä emmekä välttämättä ehdi ajamaan niitä kaikki kahden päivän aikana. Ensimmäiseen ajopäivään on tarjolla useampia vaihtoehtoja. Col de la Bonette on yksi Euroopan korkeimmista solista ja Cime de la Bonetten pääsee kiertämään tietä pitkin, jolloin korkeimmillaan tulee ajettua yli 2800 metrissä. Pisin reitti päivälle on 190 km tarjoten nousumetrejä yli 4500. Tämä reitti kulkee kolmen solan kautta: de la Bonette (24 km 6,6%), de la Couillole (16 km, 7,3) ja de la Cayolle (20 km, 6,3%). Jos sää ei salli Bonettella käyntiä tai vaikka ihan muuten vain, on tilalle tarjota todella hieno Allos-Champs-Cayolle kierros. Tällä kierroksella on mittaa 119 km ja nousua 3300 m.
Seuraavana päivänä siirrymme Saint-André-les-Alpesiin. Siirtymiseen on tarjolla kaksi reittiä. Näistä lyhyempi kulkee Col d’Allosin (17,5km, 6,3%) kautta jatkuen siitä lasketellen kohti Saint-André-les-Alpesia. Reitin pituus on 73 km sisältäen 1300 nousumetriä. Pidempi reitti kulkee Col de la Cayollen (29 km 4,1%) ja Col de la Colle Saint-Michelin kautta. Tämä on pituudeltaan 121 km ja nousua 2500 m. Pidemmän reitin voi myös ajaa Col d’Allosin ja Col des Champsin kautta.
Saint-André-les-Alpes 9.9.-11.9.2021
Saint-André-les-Alpes sijaitsee lähellä Verdon Gorge kanjonia. Kanjonin sanotaan olevan maailman toiseksi isoin Grand Canyonin jälkeen. Syvimmillään se on 700 m ja leveydeltään se on muutamasta sadasta metristä reiluun kilometriin.
Ajamme kanjonia reunustavia teitä. Maisemat ja tiet tulevat varmasti olemaan ainutlaatuiset. Reittivaihtoehtoja on useita. Pisin reitti kiertää Gorgesin ensin pohjoisen puolelta Moustiers-Sainte-Marie nimiseen kaupunkiin ja paluu takaisin tapahtuu eteläistä seinämää pitkin. Lyhin reiteistä kukee Route des Cretes kierroksen ja palaa sen jälkeen takaisin. Päivän pituudet ovat 100-170 km. Reitin profiili on mallia ”pientä kumpuilevaa”. Pisimmät nousut ovat 6-11 km ja sijaistsevat pääosin eteläisellä tiellä.
Paluu Rivieralle tapahtuu viimeisenä ajoäivänä. Alustavia reittejä on piirretty kaksi. Suorempi reiteistä on pituudeltaan 100 ja pidempi on 152 km. Ajettavia teitä alueella on todella runsain määrin ja lopulliset reitit voidaan ideoida ryhmän kesken. Laskumetrejä on joka tapauksessa enemmän kuin nousua!
Antibes 11.9-12.9.2021
Loppujuhlallisuuksien jälkeen on edessä paluu takaisin Suomeen. Nizzan lentokentälle matkaa vajaat 20 km ja siirtyminen onnistuu helposti taksilla tai julkisille liikenteellä.
Usein kysyttyä
Kenelle sopii?
Matka sopii kaikille pyöräilyn harrastajista kisakuskeihin. Yleensä päivään on suunniteltu 2 eri reittivaihtoehtoa ja näistä voi tehdä vielä usein poikkeamia oman mieltymyksen mukaisesti.
Kuinka paljon pitää treenata?
Harjoittelun määrää on vaikea määrittää tarkasti. Tärkeintä on hyvä peruskunto niin, että jaksaa ajaa useamman päivän ajan. Jos peruskunto on hankittu jostain muusta lajista kuin pyöräilystä, niin on hyvä tehdä kuitenkin joitakin pidempiä lenkkejä (120-150 km) ennen matkaa, jotta saa tuntuman siitä, miltä tuntuu viettää päivä satulassa. Jos johonkin kannattaa kiinnittää huomiota, niin treenaamiseen laatuun ja ravintoon.
Mihin pitää kiinnittää huomiota välineissä ja varusteissa?
Reitit ovat suunniteltuja kulkemaan päällystettyjä teitä pitkin muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Pyörävalinta on siten normaali maantiepyörä tai cyclocrossari. Pisimmät nousut ovat noin 20 km ja nousumetrejä tulee näissä vajaa 2000. Tällaisissa nousuissa olisi hyvä pitää yllä lähes normaalia kadenssia ja siinä auttaa kevyemmät välitykset. Aika monella on nykyään edessä 50/34 ja takana 11-32. Nousun laella voi olla hyvinkin kylmää. Noustessa kylmyyttä ei juuri tunne, mutta laskussa on eri asia. Pitkät hanskat, irtolahkeet, irtohihat ja tuulitakki ovat tarpeen. Sää on yleensä suosinut meitä, mutta täysin ei siihen voi luottaa, ja siksi on syytä ottaa myös sadevaatteet mukaan.
Tarkempaa listaa varusteista laitetaan jakoon reilusti ennen matkaa.
Millainen on päivän ohjelma reissussa?
Matkaan lähdetään aamupalan jälkeen n 0830-0930 ja hotelliin saavutaan/palataan noin 1600-1700. Taukoja pidetään tarpeen mukaan. Tasamaat, jos sellaisia osuu reitille, pyritään ajamaan ryhmässä. Nousut ja laskut ajetaan omaan tahtiin. Taukoja pidetään tarpeen mukaan. Päivän etapin jälkeen on hotellissa yleensä tarjolla pastaa. Illallinen on yleensä alkaen 1930. Illallisen yhteydessä käydään läpi seuraavan päivän ohjelma.
Miten huoltoautot toimivat?
Huoltoautoja on mukana matkassa 2. Molemmissa huoltoautoissa on mukana jonkun verran työkaluja, vararenkaita yms. Matkan alkaessa jokaiselle osallistujalle jaetaan muovinen laatikko. Laatikkoon kukin pakkaa omat tarvikkeensa, vaatteensa ja eväänsä ja toimittaa laatikon siihen autoon, joka seuraa omaa reittiä. Huoltoautot seuraavat nousuissa perässä ja ajavat sitten mäen päälle odottamaan. Ylimääräisiä eväitä ja vaatteita ei siten tarvitse kuljettaa pyörässä mukana lisäpainoina.
Miten pyörät kuljetetaan kohteeseen?
Toinen huoltoautoista lähtee liikkeelle Helsingistä matkaa edeltävänä keskiviikkona (voi olla myös tiistai, riippuen hieman yhteyksistä). Auton mukana kulkee peräkärry, jonne mahtuu kaikkien osallistujien pyörät. Pyörät pitää pakata pyöränkuljetuslaukkuihin ja suositeltava laukku on ns. pehmeä. Pyörän voi kuljettaa myös itse lentokoneella.
Miten pääsen parhaiten kohteeseen?
Meno- ja paluulento kannattaa tehdä Nizzaan.
Yhteenveto nousuista
Alustavat päiväetapit
Päivä | Mistä | Mihin | Pituus | Nousumetrit | |
1 | Menton | Cuneo | 119,7 | 2897 | |
2 | Cuneo | 122 | 3164 | Colle Fauniera | |
3 | Cuneo | Barcelonnette | 172 | 3902 | |
4 | Barcelonnette | 119 | 3329 | Allos-Champs-Cayolle | |
5 | Barcelonnette | Saint André les Alpes | 121 | 2547 | |
6 | Saint André les Alpes | 176 | 3531 | Verdon Gorges | |
7 | Saint André les Alpes | Antibes | 152 | 2202 | |
Yhteensä | 981,7 | 21572 |
Nousuja
Päivä | Nimi | Pituus | Nousua | Prosentit |
1 | Col de Castillon | 15 | 697 | 4,6 |
1 | Col de Brouis | 13,3 | 531 | 4 |
1 | Col de Tende | 29 | 989 | 3,4 |
2 | Madonna del Colletto | 5,7 | 534 | 9,4 |
2 | Colle della Fauniera | 24,7 | 1721 | 7 |
2 | Piatta Soprana | 4,9 | 467 | 9,5 |
3 | Colle dell’Agnello | 22,4 | 1464 | 6,5 |
3 | Col de Vars | 19,4 | 1111 | 5,7 |
4 | Col d’Allos | 17,5 | 1108 | 6,3 |
4 | Col des Champs | 12 | 842 | 7 |
4 | Col de la Cayolle | 20,5 | 1291 | 6,3 |
5 | Col de la Cayolle | 29,1 | 1190 | 4,1 |
5 | Col de la Colle Saint-Michel | 18,2 | 770 | 4,2 |
6 | Route des Cretes Climb | 6,3 | 430 | 6,8 |
6 | Col de Vaumale | 11,6 | 739 | 6,3 |
6 | Le Grand Margiues | 5,6 | 398 | 7 |
Linkkejä
https://www.cycling-challenge.com/gorges-du-verdon-and-route-des-cretes/
https://www.cycling-challenge.com/colle-fauniera-colle-dei-morti/#prettyPhoto
https://www.cycling-challenge.com/cols-cayolle-champs-and-allos/
https://www.cycling-challenge.com/cime-de-la-bonette-4-routes/
https://www.cycling-challenge.com/colle-di-tenda-col-de-tende/
https://www.cycling-challenge.com/colle-dellagnello/