Paluu Alppien klassikoiden pariin oli kantava ajatus reitin suunnittelussa. Kaikkein tutuimpien nimien joukkoon kuuluvat Galibier ja Alpe d’Huez. Alppien tuolla kulmalla olemme ajelleet kahdesti 2015 ja 2017, joten edellisestä kerrasta alkoikin jo olla aikaa. Jotain uutta twistiä piti toki löytää ja aloituskaupungiksi löytyi Aiz-les-Bains. Reitti tulisi kulkemaan Isére joen vartta myötäillen ja päätyen lopulta Iséren departmenttiin Le Bourg-d’Oisansiin Reissun nimi oli siten helppo keksiä!
Matka on perinteisesti alkanut jo lähtöviikon keskiviikkona, kun pyörälaukut pakataan perävaunuun ja saatretaan matkaan huoltokuskien kera. Tällä kertaa ryhmän koko oli 27, joista pyörällä kulkevia 25. Noin puolet porukasta saapui kohteeseen jo perjantaina. Huoltokuskit Jarppi ja Topi olivat tyrkänneet perävaunun kanssa Saksan läpi siihen malliin, että olivat perillä jo ennen meitä. Keli näytti hyvältä ja pyörän kasauksen jälkeen oli aikaa testilenkille. Sopivan mittainen ja profiilinen reitti oli tarjolla lac de Bourget järven rantoja pitkin. Järvi on Ranskan syvin ja suurin. Matkaa kertyi 60 km sisältäen hieman ylämäkeä. Pyörä toimii hyvin ja maisema oli mitä upein.
Päivä 0 – Aix-les-Bains
Lauantaina ohjelmassa oli ensin toisen huoltoauton nouto vuokraamosta. Tämän jälkeen oli vielä hyvää aikaa käydä lenkillä ennen illan tervetuloa-tilaisuutta. Aix-les-Bainsista on jonkin verran matkaa varsinaisille Alpeille, mutta lähistöltä löytyy kyllä mäkeä ajettavaksi. Suoraan kaupungin yläpuolella sijaitsee Mont Revardin laskettelukeskus. Matkaa laskettelukeskukseen oli 21 km ja nousuakin yli 1300 m. Ylhäältä oli todella upeat näkymät kaupunkiin ja järvelle. Ehdottomasti käynnin arvoinen paikka!
Maisemaa Mont Revardilta
Päivä 1 – Aix-les-Bains
Sää oli ollut pari päivä oikein sopiva pyöräilyyn. Ennuste ei kuitenkaan näyttänyt tulevalle viikolla lupaavalta. Ensimmäisen päivän säätä tutkailtiin useasta eri palvelusta. Paikallisen ennusteen mukaan pientä sadetta oli aamusta ja myöhemmin iltapäivällä enemmän. Ilmatieteenlaitoksen ennuste oli varsin epämiellyttävä näyttäen sadetta koko päiväksi. Niin siinä sitten kävi, että suomalainen ennuste oli kaikkia muita tarkempi, mikä ei mitenkään ollut miellyttävä asia tällä kertaa.
Pidemmällä reitillä oli kaksi nousua Mont du Chat ja Col du Grand Colombier. Olin hieman epävarma omasta vireestäni ja valitsin lyhyemmän, missä ajettiin suoremmin Grand Colombierin suuntaan. Nousureitti Culozista kulkee Lacets du Grand Colombierin läpi. Mutkien hienouttaa voi ihastella edelleen vain sosiaalisen median avulla, sillä mitään muistikuvaa sateessa ja sumussa ei jäänyt😊Mäen päällä olin sen verran kohmeessa, että unohdin täysin kameran käyttämisen. Hieno mäki kyllä ja varmasti tarpeen käydä ajamassa joskus uusiksi.
Kohti Colombieria kosteahkossa kelissä
Päivä 2 – Aix-les-Bains->Albertville
Sääennuste oli tällä kertaa yhtenäinen palveluntarjoajien välillä – sadetta oli tiedossa varmuudella ainakin osan matkaa Albertvilleen. Reittivaihtoehtoja oli useampia, mutta kukaan ei halunnut lähteä pidemmälle reitille Massif des Gaugesin kautta. Osa ryhmästä lähti viime hetkellä suunnitellulle laaksoreitille. Kevennetty mäkireitti tarjosi vajaat 2000 nousua 88 km matkalla.
Ensimmäinen kymppi meni vielä melkein kuivana, mutta valitettavan oikeassa ennustajat olivat tällä kertaa. Chamberystä alkoi päivän ensimmäinen nousu kohti Col de Marocazia. Mäellä on kokonaisuudessaan mittaa 18 km, mutta nousu sisälsi myös muutaman alamäen. Maisemista ei oikein jäänyt kunnon tälläkään kertaa muistijälkiä. Kylmyys ja kosteus veivät kaiken huomion.
Alhaalla siirryimme laakson toiselle reunalle, jossa olisi ollut tarkoitus ajaa Col du Grand Cucheronin kautta. Tällä kertaa jäi tuo mäki ajamatta ja suuntasimme suoraan reitin viimeiselle mäeelle Mont du Bonvillardille. Speksien mukaan nousun piti olla 6 km ja 8 %. Alku oli Ilmeisesti sen verran kevyempi että mittari näytti koko ajan kympin lukemaa. Laskussa alas kohti Albertvilleä oli tie “päällystetty” uusiksi hiekalla. Rengas alkoi vuotaa loppumäestä. Pumppaus auttoi sen verran, että pääsin perille. Lisää litkua ja ilma tuntui pysyvän renkaassa.
Päivä 3 – Albertville-> Bourg-Saint-Maurice
Sää muuttui onneksi täysin edellisestä päivästä. Aamulla oli vielä viileää, mutta se ei juuri haitannut. Pääasia oli, että oli kuivaa ja aurinkokin alkoi tulla esiin aamu-usvan takaa. Suuntana meillä oli Bourg-Saint-Maurice ”pienen” lenkin kautta. Tuo lenkki kiersi Meribelin kautta Col de la Lozelle ja takaisin Courchevelin kautta! Loze on tullut tutuksi TV:n välityksellä, kun Pogazar otti 8 minuuttia takamatkaa vuoden 2023 Tourilla. Vaikka numeroiden valossa nousu vaikuttaa ajettavalta (21km. 7,7%), niin tiedossa oli, että huipun ylittävällä pyörätiellä oli vaihtelevan jyrkkiä kohtia. Alkumatka oli tosiaan melko normaalia 6-8 % nousua. Meribelin jälkeen alkoi hieno pyörätie, joka oli todella maineensa veroinen. Alkuosan jyrkät kohdat menivät kohtuullisen helposti pyörätien leveyttä hyväksikäyttäen. Hetken päästä tie näytti nousevan pystyyn. Itseltäni loppui usko, kun edessä ajanut Leszek jalkautui ja hyppäsin pyörän päältä itsekin. Loze oli maineensa veroinen. Todella hienoa kokemus hetkittäisestä tuskasta huolimatta.
Col del la Lozen huipulla
Matka jatkui vaihtelevan ja vauhdikkaan laskun jälkeen kohti määränpäätä. Edessä oli vielä yksi nousu Notre Dame du Prelle. Olimme ajaneet tämän tien vuonna 2015 toiseen suuntaan ja silloin mieleen oli jäänyt hienot maisemat ylhäällä ja huonokuntoinen pinta serpentiineissä laskussa alas laaksoon. Nyt pinta oli erinomaisessa kunnossa ja nousu ylös sujui hieman väsyneillä jaloillakin mukavasti. Kesken nousun sain Jannelta puhelun tai tarkemmin Jannen puhelimesta soitettiin minulle. Hetkellinen järkytys oli suuri, kun soittaja esitteli itsensä poliisiksi. Hän kertoi, että Janne oli kaatunut Courchevelin laskussa. Janne oli tajuissaan, mutta hänet piti viedä Albertvilleen sairaalaan tutkittavaksi. Tutkimusten jälkeen tuli huojentava tieto. Mitään vakavampaa ruhjeiden ja hammasvaurioiden lisäksi ei ollut tullut, mutta Jannen matka jäi tällä kertaa valitettavasti kesken.
Tälle päivälle oli tarjolla reissuun pisin ja nousukkain reitti. Albertvillesta ensin Col de la Madeleinen kautta Moutiersiin ja siitä Col de la Lozen kierrokselle. Tuomas lähti ainoana tälle reitille.. Matkaa kertyi 187 km ja nousua reilu 4500 m. Chapeau!!!
Päivä 4 – Bourg-Saint-Maurice
Bourg Saint Mauricen ympäristössä riittää pyöräilijöille valinnan varaa. Osa ryhmästä lähti käymään Cormet de Roselendin suuntaan Beaufortissa ja takaisin Col du Pren kautta. Hieno reitti sekin.
Ode oli saapunut edellisenä iltana vieraaksemme Chamonixista uuden karhea Spessu mukanaan. Päätimme lähteä käymään Italian puolella kahvilla Petit Saint Bernardin solassa, joten edessä oli reilu 30 km mukavasti ajettavaa nousua. Edellisen kohtuu tiukan päivän jälkeen hieman kevyempi päivä oli paikallaan.
Laskussa osuimme Isere värityksen mukaiselle tielle
Illan aikana suurin jännitys liittyi jälleen sääennusteeseen. Kylmärintama oli tulossa päälle. Meillä olisi ollut seuraavana päivänä ohjelmassa reissuun korkein kohta Col de l’Iseran, mutta se jäi nyt väliin. Tie solan yli oli laitettu kiinni.
Päivä 5, Bourg-Saint-Maurice -> Saint-Michelle-de-Maurienne
Olimme seuraneet tähän asti Iseran jokea ylävirtaan. Alun perin hyvästit joelle oli tarkoitus heittää Val d’Iseren kohdalla. Näin ei sitten tapahtunutkaan, vaan saimme vielä nauttia jokivarren maisemista. Seuraava majapaikka Saint Michelle de Maurienne sijaitsee Mauriennne laaksossa. Iseranin mentyä kiinni vaihtoehtoja oli jäljellä kaksi. Kierto Albertiville kautta laaksojen pohjia seuraten tai oikaista Madeleinen solan kautta. Madeleine on n 2000 metrin korkeudessa ja ennusteen mukaan lämpötila nollan tienoilla. Olin ajanut Madeleinen aikaisemmin eikä kylmyys juuri nyt houkuttanut, joten läksin laaksoreitille. Ihan mäettömäksi päivä ei kuitenkaan jäänyt, kun oli mahdollisuus ajaa Montvernierin mutkat.
Päivä 6 – Saint-Michelle-de-Maurienne -> Le Bourg-d’Oisans
Kylmyys jatkui eikä siirtyminen solien kautta Oisansin laaksoon vaikuttanut hyvältä idealta. Muutama rohkea kyllä lähti ylittämään Croix de Ferin kautta ja pääsivät perillekin. Laaksojen kautta matkaa kertyi taas melko runsaati 160 km eikä mäkiä juuri osunut matkalle. Onneksi reitille oli löytynyt kohtuullisen rauhallisia teitä ja nättiä maisemaa. Sääennuste näytti onneksi jälleen paranemisen merkkejä.
Päivä 7 – Le Bourg-d’Oisans
Le Bourg-d’Oisans kuuluu pyöräilypaikkana samaan sarjaan kuin Argeles Gasozt. Ajettavaa riittää joka puolella ja vieressä on todellinen legenda Alpe d’Huez.
Viimeinen ajopäivä valkeni aurinkoisena. Mistään helteestä ei kyllä ollut kyse, sillä lämpötila oli aamulla lähellä nollaa. Edellisen kerran näissä maisemissa ajoin Alpe d’Huexin kautta Col de Sarennen. Tällä kertaa suunnitelma oli ajella hieman toisin päin. Laakson reunalla jyrkänteen yläosassa kulkee tie, jota sanotaan Huezin parvekkeeksi. Sinne päästäkseen pitää ensin ajaa Alpe d’Huezin tiukka alku ja kurvata sitten oikealle. Tie jyrkänteen reunalla oli paikoin varsin kuumottava ja maisemat mitä upeimmat.. Kävin vielä koukkaamassa Hannun vinkkaamana toisen parvekkeen laakson etelän puoleiselle seinämällä.
Parvekkeella
Edessä oli vielä päivän päänousu Col de Sarenne 12 km ja vajaa 1000 metriä nousua. Alkuosa oli hieman loivempaa ja loppu tiukempaa. Maisemat ylhäällä olivat jälleen todella upeat. Päivän päätteeksi ajoin vielä yhden parvekkeen Huezista kohti Villard Reculasia.. Olipa hieno päivä ja päätös tälle reissulle.
Maisemaa Col de Sarennella
Lopuksi
Kilometrejä, nousumetrejä ja Strava segmenttejä kertyi viikon aikan arunsain määrin. Tärkeintä on kuitenkin itse matka ja ihmiset, joiden kanssa matka tehdään. Vaikka sääolosuhteen olivat varsin vaihtelevat, ei se estänyt nauttimasta jokaisesta päivästä. Seikkailuhan alkaa siitä, kun suunnitelmat eivät toteudu. Kiitos kaikille osallistujille ja toivottavasti taas tapaamme samoissa merkeissä tulevina vuosina!
Päiväetapit
Päivä | Mistä | Mihin | Pituus | Nousumetrit |
-1 | Aix-les-Bains | 51 | 705 | |
0 | Aix-les-Bains | 66 | 1543 | |
1 | Aix-les-Bains | 107 | 2082 | |
2 | Aix-les-Bains | Albertville | 88 | 1822 |
3 | Albertville | Bourg-Saint-Maurice | 130 | 3327 |
4 | Bourg-Saint-Maurice | 67 | 1609 | |
5 | Bourg-Saint-Maurice | Saint-Michel-de-Maurienne | 138 | 1408 |
6 | Saint-Michel-de-Maurienne | Le Bourg–dOisans | 162 | 1580 |
7 | Le Bourg–dOisans | 91 | 2616 | |
Yhteensä | 899 | 16692 |
Ajetut mäet
Päivä | Nimi | Pituus (km) | Nousua (m) | Prosentit | |
0 | Mont Revard | 21.5 | 1303 | 6 | |
1 | Col du Grand Colombier | 18.3 | 1255 | 6.9 | |
2 | Col de Marocaz | 15,3 | 709 | 4,6 | |
2 | Montée Bonvillard | 6 | 478 | 8 | |
3 | Col de la Loze | 21,4 | 1649 | 7,7 | |
3 | Notre Dame du Pre | 9,8 | 779 | 7,9 | |
4 | Col du Petit Saint Bernard | 31.0 | 1373 | 4.4 | |
5 | Lacets de Montvernier | 3,4 | 277 | 8,1 | |
7 | Col de Sarenne | 12.2 | 935 | 7.7 | |
Yhteenveto tähän mennessä ajetuista reissuista
Matka | Aika h | Matka km | Kalorit | Vertikaalit | Vertit / pv |
Alma21 | 42,35 | 854,4 | 25761 | 16410 | 2051 |
Alto17 | 43,3 | 827,1 | 21086 | 16965 | 2424 |
Anbo19 | 33,4 | 608,2 | 18103 | 14353 | 1794 |
Dolo16 | 47,65 | 879,3 | 22342 | 20065 | 2508 |
Genice15 | 48,3 | 825,85 | 22668 | 20876 | 2610 |
Grappa22 | 39,55 | 684,8 | 25503 | 16947 | 1883 |
Parsa23 | 45,5 | 901,2 | 27272 | 15928 | 1991 |
Pyre13 | 26,56 | 510,5 | 11682 | 1669 | |
Pyre18 | 42,5 | 726,8 | 23902 | 18792 | 2685 |
Zurven14 | 43,1 | 858 | 19259 | 17045 | 2131 |
Ventoux | 10,4 | 167,9 | 6612 | 4925 | 2463 |
Isere24 | 45,4 | 899,3 | 29187 | 16692 | 1855 |
Yhteensä | 468,01 | 8743,35 | 241695 | 190680 | 2142 |
Leave a Reply
Your email is safe with us.
You must be logged in to post a comment.