Parsa23
Vuoden 2013 Hannulla oli ajatus: täyttää pyöreitä ja ajaa Tourmalet. Hannu kysyi miltä tuntuisi ja olisinko lähdössä. Toki olin silloin lähdössä, vaikka ainoa kokemus vuorten ajamisesta oli virtuaalisesti Eurosportin välityksellä. Majapaikkana oli koko matkan ajan Argeles-Gazost, josta pääsi ajamaan useita klassikoita. Pyöräillessä syntyi idea Alppien ylittämisestä niin, että huoltoauto seuraisi mukana ja kuljettaisi matkatavarat. Seuraavana vuonna oli sitten ensimmäinen kerta tuolla speksillä ja samaa on toistettu vuosittain. 10 vuotta alkusysäyksen jälkeen oli taas aika palata Pyreneille.
Ajatuksena oli aluksi, että ajaisimme Pyreneiden länsiosissa. Karttaa tutkiessani päädyin kuitenkin täysin päinvastaiseen. Lähtöpaikaksi valikoitui Välimeren rannalla sijaitseva Perpignan, josta suuntaisimme Andorran kautta Kataloniaan ja Gironaan.
Päivä 1 Perpigna->Mont-Louis
Ensimmäisen ajopäivän ohjelmassa oli siirtyminen Mont-Louisiin 1560 metrin korkeuteen. Kun lähtöpaikka on merenpinnan tasolla, niin tiedossa oli hikinen päivä lähes 30 asteen lämpötilassa. Lyhyemmällä noin 100 km reitillä oli yksi kategorisoitu nousu Col de la Llose. Tällä nousulla oli mittaa 29 km. Käytännössä ylämäkeä oli kyllä koko päivän Reitti kulki osittain Andorraan suuntaan menevää päätietä ja liikennettä oli paikoittain vähän turhan paljon. Olettesta käännyttäessä nousuun liikenne kuitenkin loppui ja tunnelma alkoi nousta.
Col de la Llose
Päivä 2 Mont-Louis->Andorra
Siirtymiseen Andorraan oli tarjolla kaksi reittiä. Lyhyempi kulki suorempaa Port d’Envaliralle etelästä. Pidemmällä reitillä saapuminen oli pohjoisen suunnalta. Olin yrittänyt säästellä voimiani edellisenä päivänä, joten päädyin pidemmälle reitille Kilometrejä oli tiedossa reilu 130 ja nousua ruhtinaalliset 3500. Alkuun oli lyhyt nousupätkä, jonka jälkeen oli mukavan vauhdikasta alamäkeä rauhallisilla teillä Col de Pailhéresin juurelle. Sääennusteen mukaan oli tiedossa lämmin päiväl- Yämäkii sujui vielä miellyttävässä lämmössä. Tie ja maisemat olivat parasta Pyreneitä. Nousukulma oli koko 10 kilometrin matkan suhtkoht tasaisesti 8-10 %. Pailhéres kuuluu kyllä nousujen aateliin.
Pailhéresin huipulla oli ruuhkaa
Lämpötila nousi merkittävästi vajaan 20 km laskussa Ax-Les-Thermesiin. Tie alas oli hieno ja erittäin ajettava ylös siltäkin suunnalta. Laskussa oli muutamassa mutkassa vaikeuksia kääntää pyörä oikeaan suuntaan. Ihmettelin asiaa jonkun verran tutkimatta asiaa tarkemmin. Laakson pohjalta alkoi 35 km nousu kohti Port d’Envaliraa ja Andorraa. Vähän ajettuani ymmärsin mikä oli vikana. Eturengas oli melkein tyhjä. Pikku litku & sisuri säätämisen jälkeen pääsin jatkamaan matkaa. Onneksi Topi oli huoltoauton kanssa lähistöllä.
Autottoman ja muutenkin mieltä rauhoittavan Pailhéresin jälkeen tämä mäki oli pieni shokki. Liikennettä oli varsin paljon. Aurinko ja tuuli olivat molemmat suoraan edestä. Kaikesta huolimatta kilometrit huipulle vähenivät vääjäämättömästi. Espanjaan menevän tunnelin jälkeen liikenne rauhoittui ja samalla maisema aukesi. Pas de la Casan ostosparatiisin jälkeen oli vielä lyhyt kinkama matkan korkeimpaan kohtaan. Lämpöä oli sen verran reippaasti, ettei tullut mieleenkään pukea tuuliliiviä päälle. Vielä olisi ollut jäljellä yksi nousu Col de Beixalis., Jalat olivat niin voimattomat, että jouduin jättämään sen mäen tuleville vuosille ja kiertää hotellille La Massanaan pääkaupungin kautta.
Päivä oli pitkä ja vaihteleva. Lopun löysäilyistä huolimatta nousumetrejä kertyi yli 3000.
Päivä 3 Andorra
Anyos Park hotellimme La Massanassa osoittautui varsin mainioksi. Samaan olivat päätyneet Jumbo-Visma ja Astana tallit, kun Vueltalla olivat majoittuneet samaan hotelliin. Pyöräiyn (ja varmasti myös hiihdon) kannalta sijainti on mitä parhain. Kylästä lähtee ainakin 5 hienoa mäkeä. Piirsin ektrana mahdollisuuden ajaa kaikki 5 mäkeä (Beixalis, Ordino, Ordino-Arcalis, Port de Capus ja Arinsal) samalla lenkillä. Tuomas, Mattias ja Teija tarttuivat tähän 4200 nousumetrin haasteeseen.
Minulla ohjelmassa oli Ordino-Arcalis ja Port de Cabus. Molemmat olivat profiililtaan melko identtiset: 18 km ja nousua tasaisest n. 1000 m. Arcalis on tunnetumpi ja ajettu useampaan kertaan Grand Toureilla. Mielestäni Port de Cabus oli näistä kahdesta hienosta mäestä upeampi. Huipun maisemat toivat mieleen Pyreneiden todellisen helmen Cirque du Litorin.
Maisemaa Port de Cabussa
Päivä 4 Andorra->Berga
Hotellista löytyneen pyöräilykartan perusteella Andorrassa on 21 maantiepyörällä ajettavaa mäkeä. Yksi näistä on Col de la Gallina, joka oli ajettavissa poistuessamme Andorrasta Katalonian puolelle. Edellisen päivän rasitukset painoivat kuitenkin sen verran paljon, että pidin parempana lasketella suoraan alas Espanjan puolelle. Hieman harmittaa tämä reitin kevennys, mutta jäi toki vielä yksi syy lisää palata takaisin tulevina vuosina.
Henkka vauhdissa
Päivän reitin päätepiste oli Berga, joka on n 600 metriä Andorraa alempana. Matkalle osui muutama isompi mäki ja aika monta pienempää alamäestä huolimatta. Sää suosi jälleen kerran. Hieno päivä.
Päivä 5 Berga->Girona
Jatkoimme matkaa seuraavana päivänä kohti Gironaa. Reitti kulki Katalonian ympäriajosta tuttuja teitä Ripollin, Olotin ja Banyolesin kautta. Banyolesista oli mahdollisuus käväistä pistona Rocacorballa.
Edellisen päivän hieman kevyempi kuorma ja ensimmäinen vähän paremmin nukuttu yö olivat tehneet tehtävänsä. Olo pyörän päällä tuntui selvästi kevyemmältä kuin aikaisemmin. Otin alkupään mäet tarkoituksella maltillisesti. Laskussa Ripolliin irroittelin hieman tehoja ja pyörä tuntui liikkuvan oikein kivasti. Vähitellen päivän edetessä alkoi Rocacorban pisto houkuttaa.
Aurinko paistoi ja Banyolesissa oli melko kuumaa. Hieman arvelutti miten tukalat olot nousussa tulisi. Onneksi liikennettä ei ollut juuri ollenkaan ja varjopaikat pystyi hyödyntämään täysimääräisesti. 10 kilometrin matka hupuille sujui yllättävän helposti. Nousu oli vaihtelevaa ja useassa paikassa nousukulma oli kaksinumeroinen. Tehonlisäys ei juuri nostanut sykettä ja olo oli mitä mainioin. Hieno mäki ja jälleen kerran upea päivä.
Päivä 6 Girona
Girona sijaitsee sisämaassa, mutta on lähellä rannikkoa niin, että kierros Costa Bravan maisemissa onnistuu melko helposti.
Aloitimme päivän ajamalla ylös legendaarisen Els Angelsin. Tie oli hieno ja nousu sopivan rentoa. Mäen päältä jatkoimme hyvillä mielin ja kevyellä jalalla kohti rantaviivaa.
Reitti Sant Feliu de Guixolsista Torra del Mareen on yksi hienoimmista, miltä olen koskaan ajanut. Tie kiemurtelee rantaviivan tuntumassa mennen tasaisesti ylös ja alas tarjoten jatkuvasti uusia elämyksiä. Tossa del Marea ennen on mahdollista käväistä sisämaassa Sant Graulla. Varjopaikkoja ei ollut tarjolla nousussa ja aurinko paistoi suoraan selkään. Garmin näytti 43 asteen lämpötilaa. Tie ja maisema olivat kuitenkin kuumuudesta huolimatta hieno kokemus.
Vesi maistui Sant Graulla
Tauko Tossa del Maressa ja jatkoimme matkaa takaisin Gironaan. Vielä kerran oli pakko pysähtyä matkalla jo tutuksi tulleelle tuplakokikselle. Jälleen kerran yksi hienoimmistä pyöräilypäivistä koskaan.
Päivä 7 Girona
Viimeisen ajopäivän ohjelmassa oli ajelua lähivuorten metsissä. Reitti kulki ensin Susquedan tekoaltaalle, josta käännyimme nousuun. Pari ensimmäistä kilometriä tarjosivat koko matkan jyrkimmän nousukulman. Garminin näytöllä lukema vaihteli 15-19 % välillä. Lyhyen laskun jälkeen nousu jatkui kohti Sant Hilari Sacalmia. Helppo on ymmärtää, miksi Gironan seutu on ollut ammattilaisten ja muidenkin pyöräilijöiden suosiossa jo pitkään. Hyväpintaista tietä riittää mukavissa maisemissa. Korkeusmittari näytti vähän kuin vahingossa 800 metriä ja edessä oli matkan viimeinen lasku.
Ryhmä kuvassa
Kiitos koko ryhmälle upeasta matkasta. Erityisen iso kiitos jälleen kerran huoltoautojen kuskeille Topille ja Jarpille. Tällä kertaa erityisesti vesihuollon tarve oli suuri. Kiitos myös Teijalle, Makelle ja Adventure Partnersille näiden reissujen mahdollistamisesta.
2024
Matkan jälkeistä palautumista helpottaa paljon ensi vuoden reittien suunnittelu. Luultavaan on, että silloin ei selvitä ilman irtopuntteja ja – hihoja. Tarkoituksena on palata Alpeille. Ohjelmassa tullee olemaan sopiva yhdistelmä aikaisemmin ajettuja klassikoita ja ennestään tuntemattomia helmiä.
Parsa23 etapit ja nousut | ||||
Päivä | Mistä | Mihin | Pituus | Nousumetrit |
0 | Perpignan | 76 | 389 | |
1 | Perpignan | Mont-Loius | 100 | 2060 |
2 | Mont-Louis | Andorra | 130 | 3014 |
3 | Andorra | 81 | 2296 | |
4 | Andorra | Berga | 120 | 2065 |
5 | Berga | Girona | 155 | 2068 |
6 | Girona | 134 | 2048 | |
7 | Girona | 109 | 1448 | |
Yhteensä | 905 | 15388 |
Päivä | Nimi | Pituus (km) | Nousua (m) | Prosentit |
1 | Col de la Llose | 29 | 1299 | 5,1 |
2 | Col de Pailhéres | 10,6 | 871 | 8,2 |
2 | Port d’Envalira | 35 | 1687 | 3,7 |
3 | Arcalis-Ordino | 18 | 943 | 5,2 |
3 | Col de Capus | 18,5 | 1055 | 5,7 |
4 | Col de la Traba | 16,4 | 844 | 5 |
4 | Coll de Josa | 13,9 | 608 | 4,2 |
5 | Coll de Canes | 15,6 | 478 | 2,8 |
5 | Rocacorba | 13,8 | 791 | 5,7 |
6 | Els Angels | 11,1 | 434 | 3,9 |
6 | Coll de la Ganga | 8,8 | 169 | 2 |
6 | Sant Grau | 6,1 | 340 | 5,8 |
7 | Coll de Nafré | 14,9 | 449 | 3 |
Yhteenveto vuosien varrelta
Matka | Aika h | Matka km | Kalorit | Vertikaalit | Vertit / pv |
Alma21 | 42,35 | 854,4 | 25761 | 16410 | 2051 |
Alto17 | 43,3 | 827,1 | 21086 | 16965 | 2424 |
Anbo19 | 33,4 | 608,2 | 18103 | 14353 | 1794 |
Dolo16 | 47,65 | 879,3 | 22342 | 20065 | 2508 |
Genice15 | 48,3 | 825,85 | 22668 | 20876 | 2610 |
Grappa22 | 39,55 | 684,8 | 25503 | 16947 | 1883 |
Parsa23 | 45,5 | 901,2 | 27272 | 15928 | 1991 |
Pyre13 | 26,56 | 510,5 | 11682 | 1669 | |
Pyre18 | 42,5 | 726,8 | 23902 | 18792 | 2685 |
Zurven14 | 43,1 | 858 | 19259 | 17045 | 2131 |
Yhteensä | 412,21 | 7676,15 | 205896 | 169063 | 2167 |