Teksti: Jukka Partanen
Kalteva tienpinta tulee varmasti tutuksi syyskuussa, kun
ajamme 7 hengen porukalla Zürichistä Venetsiaan. Haave etappiajosta Alppien yli
huoltoauton kera on ollut mielessämme jo muutaman vuoden. Kunnolla siemen lähti
itämään viime vuonna Pyreneillä, kun olimme ajelemassa klassikkonousuja viikon
ajan (Pyöräily + Triathlon 1/2014). Reitin suunnittelu alkoi melko pian tuon
reissun jälkeen. Se tapahtui poimimalla Daniel Frieben kirjoista Mountain
High ja Mountain
Higher nousuja ja sijoittamalla niitä reitille mahdollisimman paljon ilman
pitkiä siirtymiä. Aluksi oli ajatuksena aloittaa Münchenistä, mutta lähtöpaikka
vaihtui lopulta Zürichiin, jotta päästiin nopeammin nousujen kimppuun.
Poljettavaa reitillä on kaiken kaikkiaan 850 km ja nousumetrejä tulee hieman vajaa 20000. Ajopäiviä on 8, joista ensimmäinen on lämmittelyä siirtymällä lähemmäs vuoria. Reitin kohokohta on 5. ajopäivä, jolloin noustaan sekä Stelvio että Gavia. Giro d’Italia kulki tänä vuonna samat nousut eri suuntaan. Muillekin päiville riittää kyllä mielenkiintoa.
Päivä
|
Reitti
|
Kohokohdat
|
Pituus, km
|
Nousua, m
|
6.9
|
Zürich-Giswil
|
Pientä kumpuilevaa järvien rantoja kierrellen
|
96,5
|
717
|
7.9
|
Giswil-Andermatt
|
90,1
|
2983
|
|
8.9
|
Andermatt-Tiefencastel
|
108,7
|
2068
|
|
9.9
|
Tiefencastel-Prato allo Stelvio
|
119,7
|
2576
|
|
10.9
|
Prato allo Stelvio –
Ponte di Legno |
91,5
|
3286
|
|
11.9
|
Ponte di Legno – Molina di Fiemme
|
135,4
|
2665
|
|
12.9
|
Molina di Fiemme – Feltre
|
88,3
|
2197
|
|
13.9
|
Feltre – Venetsia
|
123,5
|
1598
|
Valmistautuminen on tiukasti menossa systemaattisen
epäsystemaattisesti. Ryhmän tekemisiä voi seurailla Twitterissä #zurven14
hastagilla tai sitten seuraamalla ryhmän jäseniä: