Trans Alp pyöräilyseikkailu Alppien yli

Kun Solvallan alpit alkavat tuntua tasamaalta, on aika siirtyä ajelemaan oikeille Alpeille. Trans Alp Cycling on Adventure Partnersin organisoima noin viikon mittainen etappiajo. Reitti vaihtelee vuosittain.  Tarkoituksena on sisällyttää siihen mahdollisimman monta tuttua ja tuntematonta klassikkonousua. Kaikki ylimääräinen kama kulkee perässä auton kyydissä, joten pyöräilijän ei tarvitse keskittyä mihinkään muuhun kuin ajamisesta nauttimiseen. 

Päiväetapit ovat noin 100 km:n luokkaa ja aikaa on käytettävissä aina koko päivä yhdessä nautitun aamiaisen jälkeen. Tasamaat ajellaan yhdessä. Ylä- ja alamäissä vauhti on vapaa. Etapin jälkeen hotellissa on saatavilla pastaa ja myöhemmin tankataan kunnolla seuraavaa päivää varten illallisen ääressä.


Adventure Partners Transalp Cycling vol 5 – PYRE18

Vuoden 2018 tärkein pyöräilytapahtuma vaihtaa vuoristoa, sillä seuraavaksi ajellaan Ranskan Pyreneillä. Aloituspaikka on Argelés Gazost ja sinne kokoonnumme lauantaina 1.9.2018. Matka päättyy sunnuntaina 9.9.2018 Bagnéres de Luchon nimiseen kaupunkiin. Pyöräilypäiviä sisältyy matkalle 7. Reitille osuu useita Tour de Francella esiintyneitä klassikkonousuja mm. Tourmalet, Hautacam ja Col d’Aubisque ja paljon muita.

Reitillä on paljon optioita päivän kunnon mukaan. Majapaikkoina toimivat Argelés Gazost 4 yötä, Saint-Lary-Soulan (2 yötä), Bagnéres de Luchon (2 yötä).  Alustavien päiväetappien yhteispituus on 747 km ja nousumetrejä on arviolta reilu 20000.

Argelés Gazost 1.9-5.9

Kaupunki on todellinen pyöräilyn Mekka, sillä lähistöllä on noin 30 kpl luokiteltuja nousuja. Majapaikkanamme toimii Hotel au Primerose. Pyöräilijät muodostavat suuren osan hotellin asiakkaista ja palvelut ovat sen mukaiset. Hotellin lähistöltä löytyy kylpylä.

Sunnuntaina 2.9 aloitamme todellisella pyöräilyn klassikol
la Col d’Aubiquella. Nousu on ajettu Tour de Francella 45 kertaa, mikä on toiseksi eniten kilpailun historiassa. Reitti kulkee ensin laakson pohjaa pitkin kohti Lourdesia. Sen jälkeen on edessä pientä kumpuilevaa kohti Larunsia, josta varsinainen nousu alkaa. Pituutta sillä on 16.6 km ja nousumetrejä tulee 1190.

Nousun laelta jatkamme Cirque du Litorin kautta Col du Soulorille, josta lasketellaan takaisin lähtöpaikkaan. Pituutta päivälle tulee 122 km.

Reittiä voi helposti hieman vaikeuttaa käymällä ennen Aubiqueta Col de Marie Blanquella. Soulorin päältä voi kurvata vasemmalle alas ja Argelés Gazostiin Col de Spandellesin kautta. Näillä lisäyksillä pituutta päivään tulee 158 km ja nousua 3800 m.

Lyhyin vaihtoehto on ajaa Aubisquelle idästä. Tarjolla on useampia eri reittivaihtoehtoja. Ennen Soulorille nousua voi vaikka käväistä Lac d’Estaignilla. Pituutta tälle reitille tulee 63 km ja nousua noin 1800 m.

Legendaaristen nousujen valloitus jatkuu maanantaina. Silloin on ohjelmassa Col du Tourmalet, joka on esiintynyt Tourilla useammin kuin mikään muu nousu. Tällä kertaa solan korkeimpaan kohtaan noustaan idästä Campanista. Päivän reitti on 103 km ja nousumetrejä tulee reilu 2300.

Maanantaille on kevytjalkaisille tarjolla Marmotte Pyrenees reitti, missä ajetaan Tourmalet-Anzican-Aspin-Tourmalet-Luz Ardiden. Reitin pituus on 192 km ja nousumetrejä tulee reilu 6000.

3. päivän ohjelmassa on lisää legendoja Luz Ardiden ja Hautacam. Luzille nousu ajetaan tällä kertaa Viscosin kautta. Luz Ardiden tunnetaan mm. laukkuepisodista, kun Lance Armstrong kaatui katsojan käsilaukkuun vuonna 2003. Jan Uhrlich jäi herrasmiesmäisesti odottamaan Lancea, joka kuittasi lopulta etapin voiton. Lasku alas kulkee isompaa tietä Luz Saint Saveurin kautta. Päivän lopuksi ajamme Hautacamin, joka on ajettu myös moneen otteeseen Tourilla.  Pituutta päivän reitillä on 93 km ja nousumetrejä 2800. Kevyempi vaihtoehto päivälle on Hautacamin jättäminen väliin.

Seuraavana päivänä on ohjelmassa majapaikan vaihtaminen Saint-Lary.Soulaniin. Tämä tapahtuu Col du Tourmaletin kautta. Nousu ajetaan tällä kertaan lännestä ja pituutta sillä on 19 km ja keskijyrkkyys on 7,4 %. Laskun jälkeen alkaa heti seuraava nousu Col d’Aspin, jota ajetaan Payolleen. Siitä käännytään oikealle kohti Horquette d’Anzicania. Pituutta reitillä on 87 km ja nousua 2700 m. Mikäli jalkaa riittää, niin vaihtoehtona on ajaa Aspin alas ja käydä pistona Anzicanin huipulla. Tällä reitillä on pituutta 110 km ja nousumetrejä 3600.

Saint-Lary-Soulan 5.9-7.9

Saint-Lary-Soulan on tunnettu hiihtokeskus. Siellä sijaitsee yksi suurimmista Pyreneiden vuoriston laskettelualueista. Pyöräilijöille alue tarjoaa muutaman todellisen herkkupalan. Hotellimme on Les Arches.

Viidentenä ajopäivänä on ohjelmassa todellinen helmi Lac Cap de Long. Järvet sijaitsevat keskellä kansallispuistoa. Ylhäällä on useampikin järvi ja käymme katselemassa maisemia molemmista haaroista. Päivään sisältyy vielä kaksi muutakin nousua Piau Engaly ja Col de Portet (Le Pla d'Adet). Ensimmäinen on pituudeltaan noin 10 km ja jyrkkyydeltään 8 %. Jälkimmäinen lähtee Saint-Lary-Soulanin kylästä kohit Pla d’Adetin hiihtokeskusta. Nousu jatkuu keskuksen jälkeen hiekkatienä. Tämä nousu ajetaan vuoden 2018 Tourilla ja on toki mahdollista, että se päällystetään ennen tuota tapahtumaa. Päivän pituus on 115 km ja nousua 4128 m. Jälkimmäiset nousut tai niistä jommankumman voi halutessaan jättää väliin ja näin tehdä päivästä hieman kevyemmän.

Kuudentena ajopäivänä siirrymme kohti Bagnéres de Luchonia. Siirtyminen tapahtuu kahden nousun kautta: Col d’Azet ja Col de Peyresourde. Molemmat ovat ohjelmassa vuoden 2018 Tourilla.  Ajamme nousut tosin vastaiseen suuntaan. Päästyämme Luchoniin emme suinkaan jätä päivän retkeä vielä siihen. Asianmukaisen tauon jälkeen jatkamme matkaa kohti Superbagnéresia.  Nousun laelta palaamme takaisin samaa tietä kaupunkiin. Päivän pituus on 94 km ja nousua 3160 m.

 

Bagnéres de Luchon 7.9.-9.9

Luchon on muutaman tuhannen asukkaan kylpyläkaupunki, joka on tunnettu myös hiihtokeskuksistaan. Tour de France vierailee säännöllisesti kaupungissa ja niin myös vuonna 2018.  Kuvassa majapaikkanamme toimiva Hotel Panoramic.

Viimeiseen ajopäivään on mahdutettu 4 luokiteltua nousua. Ensimmäinen näistä on todella tunnettu Port de Bales, jolla mittaa on melkein 20 km ja nousua tulee reilu 1100. Seuraavaksi on vuorossa 8 km pitkä Col des Ares. Tätä nousua seuraavan laskun jälkeen teemme pienen mutkan Fabio Casartellin muistomerkille, joka sijaitsee Col de Portet d’Aspet nousun alaosassa.

Tällä kertaa emme kuitenkaan aja koko nousua, vaan käännymme muistomerkiltä takaisin ja jatkamme kohti Col de Menteä. Sen jälkeen on vuorossa vielä matkan viimeinen mäki Col du Portillion, josta ajamme takaisin Luchoniin. Päivän piuus on 132 km ja nousumetrejä tulee 3500.  Vaihtoehtona on jättää viimeinen nousu väliin ja ajaa laakson pohjaa Luchoniin. Tällöin päivän pituus on 115 km.


Usein kysyttyä

Kenelle sopii?

Matka sopii kaikille pyöräilyn harrastajista kisakuskeihin. Yleensä päivään on suunniteltu 2 eri reittivaihtoehtoa ja näistä voi tehdä vielä usein poikkeamia oman mieltymyksen mukaisesti.

Kuinka paljon pitää treenata?

Harjoittelun määrää on vaikea määrittää tarkasti. Tärkeintä on hyvä peruskunto niin, että jaksaa ajaa useamman päivän ajan.  Jos peruskunto on hankittu jostain muusta lajista kuin pyöräilystä, niin on hyvä tehdä kuitenkin joitakin pidempiä lenkkejä (120-150 km) ennen matkaa, jotta saa tuntuman siitä, miltä tuntuu viettää päivä satulassa. Jos johonkin kannattaa kiinnittää huomiota, niin treenaamiseen laatuun ja ravintoon.

 

Mihin pitää kiinnittää huomiota välineissä ja varusteissa?

Reitit ovat suunniteltuja kulkemaan päällystettyjä teitä pitkin muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Pyörävalinta on siten normaali maantiepyörä tai cyclocrossari. Pisimmät nousut ovat noin 20 km ja nousumetrejä tulee näissä vajaa 2000. Tällaisissa nousuissa olisi hyvä pitää yllä lähes normaalia kadenssia ja siinä auttaa kevyemmät välitykset. Aika monella on nykyään edessä 50/34 ja takana 11-32. Nousun laella voi olla hyvinkin kylmää. Noustessa kylmyyttä ei juuri tunne, mutta laskussa on eri asia. Pitkät hanskat, irtolahkeet, irtohihat ja tuulitakki ovat tarpeen. Sää on yleensä suosinut meitä, mutta täysin ei siihen voi luottaa, ja siksi on syytä ottaa myös sadevaatteet mukaan. Tarkempaa listaa varusteista laitetaan jakoon reilusti ennen matkaa.

Millainen on päivän ohjelma reissussa?

Matkaan lähdetään aamupalan jälkeen n 0830-0930 ja hotelliin saavutaan/palataan noin 1600-1700. Taukoja pidetään tarpeen mukaan. Tasamaat, jos sellaisia osuu reitille, pyritään ajamaan ryhmässä. Nousut ja laskut ajetaan omaan tahtiin. Taukoja pidetään tarpeen mukaan.  Päivän etapin jälkeen on hotellissa yleensä tarjolla pastaa. Illallinen on yleensä alkaen 1930. Illallisen yhteydessä käydään läpi seuraavan päivän ohjelma.

 

Miten huoltoautot toimivat?

Huoltoautoja on mukana matkassa 2. Molemmissa huoltoautoissa on mukana jonkun verran työkaluja, vararenkaita yms. Matkan alkaessa jokaiselle osallistujalle jaetaan muovinen laatikko. Laatikkoon kukin pakkaa omat tarvikkeensa, vaatteensa ja eväänsä ja toimittaa laatikon siihen autoon, joka seuraa omaa reittiä. Huoltoautot seuraavat nousuissa perässä ja ajavat sitten mäen päälle odottamaan. Ylimääräisiä eväitä ja vaatteita ei siten tarvitse kuljettaa pyörässä mukana lisäpainoina.

Miten pyörät kuljetetaan kohteeseen?

Toinen huoltoautoista lähtee liikkeelle Helsingistä matkaa edeltävänä keskiviikkona (voi olla myös tiistai, riippuen hieman yhteyksistä). Auton mukana kulkee peräkärry, jonne mahtuu kaikkien osallistujien pyörät. Pyörät pitää pakata pyöränkuljetuslaukkuihin ja suositeltava laukku on ns. pehmeä. Pyörän voi kuljettaa myös itse lentokoneella.

Miten pääsen parhaiten kohteeseen?

Helsingistä on tarjolla sopiva yhteys Air Francella Tarbesiin, joka on kohdetta lähin lentokenttä.  Yhteiskuljetus järjestyy lennolta, joka on perillä 1.9 klo 15:05. Paluulento Tarbesista lähtee 9.9 klo 14:05.

Toinen vaihtoehto on Toulouse, josta on hieman pidempi matka.  

Hinnat

Matka 1550 € sisältäen

- majoitukset
- ruokailut hotelleissa (aamiainen, illallinen ja lisäksi pastaa ajoäivän jälkeen Argeles Gazostissa)
- huoltoautojen palvelut
- 1 kpl Adventure Partnersin ajopaidan, lisäpaidat 50 € per kpl


Matkan varaus tapahtuu linkin kautta

Tiedustelut outofoffice@adventurepartners.fi



Yhteenveto nousuista

Päivä

Nimi

Pituus

Nousua

Prosentit

1

Col d'Aubisque

16,6

1190

7,2

2

Tourmalet (Saint Marie de Campan)

17,2

1268

7,4

3

Luz Ardiden

14,3

1059

7,4

3

Hautacam

17,3

1170

6,8

4

Tourmalet (Luz Saint Saveur)

19

1404

7,4

4

Hourquette d'Ancizan

22,6

904

4

5

Lac Cap de Long

22,7

1341

5,9

5

Piau Engaly

10

730

7,3

5

Col de Portet

17,8

1405

7,8

6

Col d'Azet

10,7

780

7,3

6

Col de Peyresourde

8,3

629

7,6

6

Superbagnéres

18,5

1170

6,3

6

Hospice de France

5,9

490

8

7

Port de Bales

19,7

1125

5,7

7

Col des Ares

8,4

330

3,9

7

Col de Mente

16,2

806

4,9

7

Col du Portillion

8,6

583

6,8


Päiväetapit

Päivä

Mistä

Mihin

Pituus

Nousumetrit

 

1

Argelés Gazost

122

2424

2

Argelés Gazost

103

2335

3

Argelés Gazost

93,4

2891

4

Argelés Gazost

Saint-Lary-Soulan

87,5

2772

5

Saint-Lary Soulan

114,8

4128

6

Saint-Lary Soulan

Bagnéres de Luchon

94,4

3169

7

Bagnéres de Luchon

132,3

3544

Yhteensä

747,4

21263


Optiot

1

+Marie Blanque, Spandelles

158

3835

1

Lac d*Estaign, Bordellos, Aubisque

64

1819

2

Marmotte Pyrenee

193

6170

4

Aspin+Anzican

110

3601

7

- Portillion

114,7

2891


Linkkejä

http://www.cycling-challenge.com/lac-de-cap-de-long-and-la-route-des-lacs/

http://www.cycling-challenge.com/le-pla-dadet-and-above-to-col-de-portet/

http://www.cycling-challenge.com/luz-ardiden/

https://www.youtube.com/watch?v=Sec4y8lrG20

https://www.youtube.com/watch?v=D3g53fbQuSo

https://www.youtube.com/watch?v=1bnzMouQ4-Q

https://www.youtube.com/watch?v=NOPsn-l35N4